Goed op weg met ons college uitvoeringsprogramma ‘samen bouwen aan Lingewaard’
Halverwege de coalitieperiode van 2018 – 2022 maken we de balans op en kijken we terug op de realisatie tot dusver van het college uitvoeringsprogramma ‘Samen bouwen aan Lingewaard’.
Daarin zijn vijf speerpunten opgenomen:
- bereikbaarheid
- meer woningen mogelijk maken
- bedrijvigheid
- duurzaamheid
- sociale samenhang
De ambities uit de speerpunten zijn vertaald naar actiepunten. De opgenomen actiepunten tot en met medio 2020 zijn uitgevoerd óf zijn in uitvoering, in het algemeen ook overeenkomstig de daarvoor opgenomen planning:
- Voor het speerpunt ‘bereikbaarheid’ geldt dat de uitvoering van de lokale actiepunten redelijk conform planning verloopt. De bovenlokale actiepunten zijn complexer, met name in verband met de betrokkenheid van andere partners als Provincie en buurgemeenten.
- Voor het speerpunt ‘meer woningen mogelijk maken’ geldt dat het voornemen om in deze coalitieperiode 1000 woningen te bouwen niet volledig gerealiseerd gaat worden als gevolg van de stikstof en PFAS problematiek. Wel zijn er voor alle kernen plannen in ontwikkeling.
- Op het vlak van ‘bedrijvigheid’ hebben we alle actiepunten tot nu toe uit kunnen voeren. Met name de verkoop van bedrijventerreinen is zeer voorspoedig verlopen.
- Voor ‘duurzaamheid’ geldt dat we stapsgewijs en gestaag de voornemens blijven uitvoeren. In de regio is Lingewaard één van de koplopers op het gebied van duurzaamheid en energietransitie.
- Het speerpunt ‘sociale samenhang’ is opgebouwd uit een aantal onderdelen. Voor het onderdeel ‘zorg’ geldt dat met de vaststelling van de Taskforcemaatregelen eind 2019 een kader is neergezet voor financiële en inhoudelijke ambities. Hiermee heeft het college uitvoeringsprogramma op dit onderwerp een herijking gekregen. Voor de overige onderdelen binnen dit speerpunt geldt dat zij, weliswaar hier en daar met vertraging, worden uitgevoerd.
De uitgebreide verantwoording per actiepunt is opgenomen in de bijlage bij de informatienota d.d. 9 juni 2020.
Wat we zien is dat ontwikkelingen uit de afgelopen jaren op het gebied van stikstof en PFAS van invloed zijn op met name de realisatie van onze woningbouwplannen. Met behulp van het Rijk, de Provincie en onze gemeenten in de regio werken we samen aan oplossingen en versnellingsmogelijkheden.
Daarnaast zijn de ontwikkelingen op het gebied van klimaatadaptatie van steeds grotere invloed geworden op de projecten en werkzaamheden in onze gemeente.
Ook COVID-19 heeft direct invloed op de uitvoering van de actiepunten. Processen waarin participatie een belangrijke rol speelt zijn in deze situatie lastiger van de grond te krijgen.
Voor de totstandkoming van de maatschappelijke huisvestingsplannen voorzien wij een vertraging. Daarnaast geldt dat plannen realiseerbaar zijn als zij budgettair neutraal uitgevoerd kunnen worden. Als dat niet het geval is, worden hiervoor aanvullende voorstellen gedaan. Op dit moment is daar weinig financiële ruimte voor.
De invoering van de Omgevingswet is door de Minister uitgesteld naar 1 januari 2022.
Een aantal ambities uit het CUP zijn nog niet volledig verwerkt in de begroting. Voor het speerpunt bereikbaarheid geldt dat voor de onderzoeken die in dit programma zijn opgenomen middelen gereserveerd zijn in de begroting. Mochten hier aanvullende acties met financiële gevolgen uit voortkomen, dan dienen budgetten hiervoor aanvullend geraamd te worden. Denk hierbij bijvoorbeeld aan vervolgacties naar aanleiding van gehouden verkeersonderzoeken. Voor het treffen van maatregelen zijn nog geen middelen beschikbaar.
Daarnaast zijn er twee moties aangenomen (m.b.t. verkeersveiligheid en meer woningen mogelijk maken). Bij de begroting infomeren wij u over de uitvoerbaarheid van deze moties, in relatie tot de financiële consequenties.
De ontstane onzekerheden leiden ertoe, dat wij op dit moment geen realistische voorspelling kunnen doen in welke mate wij het college uitvoeringsprogramma gaan temporiseren dan wel realiseren.